MV Holiday Island återvänder till P

MV Holiday Islands återvändande till service i helgen kanske inte är lika firande av ett tillfälle som många hoppas.

Meddelandet om skeppets återkomst torsdagskväll kom på en dag som såg alla färjetransporter avbrutna på grund av elektriska problem med Northumberland Ferries Ltd. s återstående båt.

MV Konfederationen, som har varit den enda färjan som användes medan den andra båten var torrdockad i Quebec för oväntade reparationer hela sommaren, kommer nu att vara ute av drift tills vidare.

Donald Cormier, vice vd för verksamheten och säkerhetshantering, sa att alla dagens övergångar har avbrutits och att reserverade kunder har blivit anmälda via e-post och telefonsamtal.

Cormier sa att fartyget upplevde problem med framdrivningskontroll och var borttagen för att undersöka de reparationer som behövdes.

De elektriska problemen har varit det senaste i en serie komplikationer som har plågat färjetjänsten i sommar.

Provinsens ständiga kommitté för utbildning och ekonomisk utveckling hörde från ett antal invånare i Kings County och företagare förra veckan om hur de påverkades negativt av att ha en en färjetrafik.

Scott Annear, generaldirektör för Morley Annear Ltd.-lastbil, sa att torsdagens incident gav ytterligare en anledning till att färjetjänsten måste förbättras för framtiden.

‘Du kan inte göra den här tjänsten med ett fartyg och de’ ger knappt en bra service med två skepp ‘, säger Annear.

Han uppmanade den federala regeringen att föra alla parter Gå Ner ett Kilo I Veckan ihop och börja diskutera hur man förnyar tjänsten.

‘Vi kan inte göra någonting om att den andra färjan bröt ner nu men vi måste göra vårt bästa för att lobbya regeringen så att vi inte kommer in i den här situationen igen’, säger Annear. ‘Jag vill att färjan ska fortsätta springa, men när Gå Ner I Vikt På En Vecka det är ett fartyg och det bryter ner är det inte bra för någon.’

I samband med torsdagens avbrutna kryssningar skickade den ständiga kommittén ut ett nytt samtal för att höra från personer, företag och organisationer som drabbats av den reducerade tjänsten under sommaren.

The Holiday Island kommer att ge fem avgångar med avgångar varje dag när tjänsten återupptas, medan nattresor kommer att elimineras.

Det verkar att korsningarna börjar söndag med ett dagligt schema som släppts av företaget som visar avgångstider för den dagen till måndag den 10 oktober.

När MV Holiday Island börjar göra korsningar, kommer MV Confederation att börja vad företaget sa att det var normalt fallande planerade dockningsunderhållsaktiviteter.

Den 6 november kommer den att ersätta MV Holiday Island som den enda färjan som är normal för tiden på året.

Cormier sa att företaget var glad att snart återuppta normala servicenivåer och tacksam för kunder som reste med färjan i sommar.

‘Och beklagar djupt eventuella besvär som dessa tjänsteförstörningar orsakade,’ sa Cormier. ‘Vi tackar Gå Ner ett Kilo I Veckan också våra anställda för deras fortsatta engagemang för kvalitetsservice trots denna utmanande årstid.’

MV Holiday Islands återvändande till service i helgen kanske inte är lika firande av ett tillfälle som många hoppas.

Meddelandet om skeppets återkomst torsdagskväll kom på en dag som såg alla färjetransporter avbrutna på grund av elektriska problem med Northumberland Ferries Ltd. s återstående båt.

MV Konfederationen, som har varit den enda färjan som användes medan den andra båten var torrdockad i Quebec för oväntade reparationer hela sommaren, kommer nu att vara ute av drift tills vidare.

Donald Cormier, vice vd för verksamheten och säkerhetshantering, sa att alla dagens övergångar har avbrutits och att reserverade kunder har blivit anmälda via e-post och telefonsamtal.

Cormier sa att fartyget upplevde problem med framdrivningskontroll och var borttagen för att undersöka de reparationer som behövdes.